سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
روایت خواندنی فرزند شهید بابانظر از دیدار سرزده مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری شب گذشته به صورت سرزده با خانواده سردار رشید اسلام شهید محمد حسن نظر نژاد(بابانظر) دیدار و گفت وگو کرد.
مصطفی نظرنژاد، فرزند شهید نظر نژاد در گفتگوی اختصاصی با صبح توس به تشریح دیدار مقام معظم رهبری با خانواده شهید نظر نژاد پرداخت.
شب گذشته حدود ساعت 17 بود که مادرم به بنده تماس گرفت که قرار است برای مصاحبه به منزل ما بیایند و گفتند که شما هم حضور داشته باشید.
بنده همراه با خواهرم و عمویم به منزل پدر رفتیم و تا ساعت 18:30 منتظر ماندیم اما کسی نیامد، دوباره به منزل برگشتیم که مادر تماس گرفت و گفت بیایید که قرار است به زودی تشریف بیاورند.
ما هم شوکه شده بودیم که چرا برای مصاحبه تأخیر در کار باشد، اما با این وجود به منزل پدر آمدیم که دیدیم جمعیت در مقابل درب ایستاده است.
وقتی به منزل وارد شدیم، ناگهان مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای به صورت کاملا اتفاقی وارد منزل شدند و حضور سرزده ایشان کاملا بنده و خانواده را شوکه کرد.
در برابر حضور سرزده مقام معظم رهبری تنها کاری که می توانستیم بکنیم، اشک شوق دیدار با ولی امر مسلمین بود.
ایشان با مادر و خانواده شهید بابانظر حدود یک ساعت به گفت وگو نشستند و یکی از نکات جالب این دیدار زمانی بود که مقام معظم رهبری اظهار کردند که کتاب شهید بابانظر را کاملا مطالعه و انیمیشن ایشان را که از شبکه قرآن پخش می شود، دیده بودند.
برادر کوچکم، آقا مرتضی نیز نتوانست در این دیدار حضور پیدا کند و به قول خودش بزرگترین فرصت زندگی اش را از دست داده است.
به قدری از حضور مقام معظم رهبری شوکه شده بودیم که فراموش کردیم اقداماتی را که ستاد یادواره شهید بابانظر در خصوص گرامیداشت یاد و خاطره این شهید انجام داده است، عنوان کنیم.
اما خوشحال هستم که چفیه مقام معظم رهبری نصیب بنده و انگشتر ارزشمند آقا نصیب خواهرم گردید.
همچنین یک جلد کلام الله مجید با دست نوشته مقام معظم رهبری منزل پدرم را زینت بخشید.
از اینکه مقام معظم رهبری همواره به یاد خانواده شهدا هستند و ما را فراموش نمی کنند بسیار خرسند هستیم و از حضور ارزشمند ایشان سپاسگزاریم.
یادآوری می شود که دیدار مقام معظم رهبری با خانواده سردار رشید اسلام شهید محمد حسن نظر نژاد برای نخستین بار بوده است.
گفتنی است، ستاد یادواره شهید بابانظر از اوایل سال 89 در راستای گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید نظر نژاد تشکیل شده است و هم اکنون فعالیت های این ستاد به صورت گسترده در سطح کشور ادامه دارد.




نویسنده : بسیجی
تاریخ : یکشنبه 92/1/25
8 ویژگی بارز مرحوم آیتالله الفضلی

جت‌الاسلام‌والمسلمین مجید حکیم‌الهی، معاون بین‌الملل جامعة المصطفی العالمیة و رئیس سابق حوزه‌ی علمیه لندن در گفتار زیر به بررسی ویژگی‌ها و سیره‌ی علمی مرحوم علامه آیت‌الله دکتر عبدالهادی الفضلی پرداخته است. رهبر انقلاب در پیام تسلیت خود درباره‌ی این علامه‌ی فقید گفته‌اند: «مرحوم الفضلی پناهگاه علمای امت بودند و با فکر و حرکت و جهاد و تلاش‌های وحدت‌آفرین خود، نمونه و اُسوه‌ای را در نزدیکی دل‌ها، وحدت بخشیدن به صفوف اسلام، همدلی و دوری از نزاع‌ها و اختلافات، و تمرکز نگاه‌ها و اندیشه‌ها بر دشمن مشترک آحاد امت عظیم اسلامی ارائه کردند.»

حوزه‌‌های علمیه همواره خاستگاه علمای برجسته، اندیشمندان و متفکرانی بوده است که در طول تاریخ، تأثیرات بسیاری در حوزه‌های مختلف علمی از خود برجای گذاشته‌اند. اما اندیشمندانی که توانسته‌اند در گستره‌ی بین‌المللی فعالیت کنند و در عرصه‌ی جهانی تأثیرگذار باشند، نسبت به دیگر اندیشمندان اندک هستند. یکی از افرادی که توانست در حوزه‌ی بین‌المللی تأثیرگذار باشد و خدمات ارزنده‌ای را به جوامع اسلامی و نشر و گسترش معارف دینی ارائه دهد، مرحوم علامه آیت‌الله دکتر عبدالهادی فضلی بود. جنبه‌ی علمی و معرفتی ایشان روشن است و در این زمینه گفت‌وگوهای زیادی انجام شده و مقالات زیادی هم نوشته شده است. فضل و علم و دانش ایشان بسیار روشن و واضح است، اما خدمات ایشان به حوزه‌های معرفتی و علمی و همچنین کتاب‌هایی که ایشان متناسب با نیاز جوامع بشری تهیه و تدوین و تألیف نمودند، قابل بحث است و شاید برای بسیاری از اندیشمندان ما و خصوصاً طلاب حوزه‌های علمیه ناشناخته باشد.

در ادامه به 8 ویژگی برجسته‌ی مرحوم علامه فضلی می‌پردازیم:

رئیس دانشگاه اسلامی انگلستان می‌گفت: وقتی ما دانشگاه اسلامی را در انگلستان تأسیس کردیم، به متون درسی نیاز داشتیم که متناسب با فضای غرب نوشته شده باشد. لذا از ایشان دعوت کردیم و ایشان مدتی آمدند و به مطالعه‌ی غرب پرداختند. سپس بر اساس فرهنگ و نیاز جوامع غربی کتاب‌هایی را برای ما تهیه و تدوین کردند.


1. تدوین کتب درسی روزآمد برای حوزه‌های علمیه
متون درسی که در حوزه‌های علمیه‌ی ما مورد بحث و تدریس قرار می‌گرفت، متونی بوده که بعضاً تا 5 قرن قبل تهیه و تدوین شده است و علاوه بر آن تعداد زیادی از این متون با حال و فضای حوزه‌های علمیه‌ی ایران تهیه و تدوین شده است. لذا با توجه به گسترش حوزه‌های علم و معرفتیِ ما در بعضی از مناطق دیگر، این متون درسی نمی‌توانست پاسخ‌گوی نیاز علاقه‌مندان علوم دینی و معارف اسلامی باشد. البته این موضوع، حقیقتی است که امروز هم با آن مواجه هستیم. مرحوم علامه فضلی با درک این حقیقت به دنبال این موضوع بودند که بتوانند پاسخی برای این نیاز جوامع دینی تهیه کنند. لذا نیازسنجی کردند و به کشورهای مختلف سفر کردند و بر اساس آن نیاز و آن ضرورت، کتاب‌های جدیدی را به عنوان متون درسی برای حوزه‌های علمی و معرفتی تهیه و تدوین نمودند. البته قبل از ایشان مرحوم مظفر این اقدام را با تدوین کتاب‌هایی چون «اصول الفقه» و «المنطق» انجام داده بودند، اما گستره‌ی این کتاب‌ها کمتر بود و نیز آن کتاب‌ها برای سطح خاصی تهیه و تدوین شده بود. مرحوم علامه فضلی اما برای مبتدی‌ها و کسانی که پیشینه‌ی مطالعات اسلامی ندارند، کتاب‌هایی را تهیه کردند. این کتاب‌ها در موضوعات منطق، عقاید، اصول فقه و حتی موضوعاتی غیر از موضوعات معرفتی متداول، تدوین شده بود. با تولید و تهیه و تدوین این کتاب‌ها، استقبال جویندگان علم برای فراگیری علوم و معارف اسلامی در حوزه‌های علمیه بیشتر شد؛ چراکه متون، مناسب درک آن‌ها تهیه و تدوین شده بود.

2. توجه به موضوعات جهان معاصر در تدوین آثار
نکته‌ی دوم از ویژگی‌های مرحوم فضلی، این است که ایشان بر اساس نیازهای جهان معاصر، کتاب و متون علمی را تهیه و تدوین کردند. ایشان بر اساس نیازهای موجود دست به قلم می‌بردند و می‌نوشتند. به عنوان نمونه یکی از کتاب‌هایی که ایشان نوشتند، کتاب «التشریع الاسلامی» یعنی قانون‌گذاری اسلامی است. ایشان در مقدمه‌ی این کتاب می‌نویسند که این کتاب، اولین کتاب است که در این باره در حوزه‌های علمیه‌ی شیعه تهیه و تدوین شده است. البته همان‌طور که خود ایشان هم در مقدمه اشاره کرده بودند این کتاب نقص‌هایی داشته اما به هر حال گامی بود که برداشته شد و پنجره‌هایی برای پژوهش و تحقیق بر روی محققین و پژوهشگران باز شد و کتاب‌های زیادی بعد از آن کتاب تهیه و تدوین شد.
http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/22282/H/139201211344440975_22282.jpg
3. مطالعات منطقه‌ای و نیازسنجی مخاطبان
ویژگی سوم مرحوم علامه فضلی نکته‌ای است که رئیس دانشگاه اسلامی انگلستان می‌گفت. او می‌گفت: وقتی ما دانشگاه اسلامی را در انگلستان تأسیس کردیم، به متون درسی نیاز داشتیم که متناسب با فضای غرب نوشته شده باشد. لذا از ایشان دعوت کردیم و ایشان مدتی آمدند و به مطالعه‌ی غرب پرداختند. سپس بر اساس فرهنگ و نیاز جوامع غربی کتاب‌هایی را برای ما تهیه و تدوین کردند و این کتاب‌ها، کتاب‌های کاربردی و کارآمدی بود. معمولاً علما به خاطر اشتغالات زیادی که در حوزه‌های تدریسی دارند، کمتر وقت می‌کنند که چنین فداکاری‌هایی انجام دهند و مطالعات منطقه‌ای داشته باشند. اما ایشان واقعاً از خودگذشتگی کردند و کار بسیار بزرگی را انجام دادند و هنوز آثار ایشان مورد استفاده و استقبال جوامع علمی غربی قرار می‌گیرد.

4. تأسیس مراکز پژوهشی و حوزه‌های علمیه در کشورهای مختلف
از دیگر ویژگی‌های ایشان در عرصه‌ی بین‌المللی، اهتمام به تأسیس مراکز علمی، پژوهشی و حوزه‌های علمیه در کشورهای مختلف بود. ایشان در کشورهای مختلفی اقدام به تأسیس حوزه‌های مدرن و روزآمد کردند تا این مراکز بتوانند پاسخ‌گوی نیاز معرفتی بشر و انسان معاصر باشند. تا جایی که من اطلاع دارم این حوزه‌ها، حوزه‌های بالنده و کارآمدی هستند.

5. پیگیری و اهتمام به مسائل درسی طلاب و پژوهشگران
از ویژگی‌های ایشان، پیگیری و اهتمام به مسائل درسی و علمی طلاب و پژوهشگران بود. بعضاً حوزه‌هایی راه‌اندازی می‌شود و بعد رها می‌شوند، اما ایشان همواره نسبت به وضعیت امتحانات، متون درسی، پیشرفت دانش‌پژوهان و طلاب مراکز علمی و پژوهشی که تأسیس کرده بودند سؤال می‌کردند. ایشان هم تشویق می‌کردند، هم ترغیب می‌کردند و در جایی که احتیاج به تنبیه بود، اقدام می‌کردند. یعنی از مراکز پژوهشی و علمی که تأسیس کرده بودند، کاملاً مطلع بودند و در جلسات هیأت رئیسه و هیأت امنا شرکت می‌کردند و واقعاً در این خصوص کم‌نظیر بودند.

ایشان یکی از شاگردان برجسته‌ی مرحوم آیت‌الله حکیم، مرحوم آیت‌الله خویی، مرحوم شهید صدر و مرحوم آل راضی بوده‌اند و در حوزه‌ی فقه و اصول، صاحب نظر و دارای فکر و اندیشه بودند. اما علی‌رغم برجستگی علمی ایشان در حوزه‌ی فقه و اصول، ایشان بیشتر با مراکز دانشگاهی و مراکز علمی جدید همکاری می‌کردند و به عنوان استاد در دانشگاه‌های مختلف مثل دانشگاه‌های عراق، عربستان و همچنین مصر کرسی تدریس داشتند.


6. استفاده از سبک‌های جدید در نظام آموزش دینی
ویژگی دیگر ایشان ارائه‌ی سبک‌های جدید در نظام آموزشی بود. نظام آموزشی ما یک نظام سنتی است و از سبک‌های جدید کمتر بهره گرفته است. ایشان همواره تلاش می‌کردند که بتوانند یک نظام و الگوی جدید آموزشی ارائه کنند که متناسب با تدریس و آموزش علوم اسلامی باشد و همچنین متناسب با حوزه‌های علمیه‌ی ما باشد و بتواند بین اصالت و معاصرت جمع کند. این یکی از شاه‌کارهایی بود که این بزرگوار دنبال می‌کردند و طرح‌هایی را هم در این خصوص ارائه دادند. مرحوم آیت‌الله فضلی تلاش می‌کردند تا حوزه‌های ما بتوانند همگام با جهان معاصر پیش رفته و از سیستم‌های جدید آموزشی استفاده کنند.

7. ارتباط با مراکز دانشگاهی و دانشگاهیان
یکی دیگر از ویژگی‌های مرحوم علامه فضلی، ارتباط ایشان با دانشگاه، دانشگاهیان و دانشجویان بود. ایشان یکی از شاگردان برجسته‌ی اساتیدی همچون مرحوم آیت‌الله حکیم، مرحوم آیت‌الله خویی، مرحوم شهید صدر و مرحوم آل راضی بودند و در حوزه‌ی فقه و اصول، صاحب نظر و دارای فکر و اندیشه بودند. اما در عین حال علی‌رغم برجستگی علمی شخصیت ایشان در حوزه‌ی فقه و اصول، ایشان بیشتر با مراکز دانشگاهی و مراکز علمی جدید همکاری می‌کردند و به‌عنوان استاد در دانشگاه‌های مختلف مثل دانشگاه‌های عراق، عربستان و همچنین مصر کرسی تدریس داشتند و از این رهگذر، اندیشمندان و پژوهشگران بسیاری از ایشان استفاده کردند و با علوم و معارف اسلامی آشنا شدند. ایشان توانستند علوم و معارف دینی و اسلامی حوزه‌ها را به دانشگاه‌ها منتقل کنند و به نظر من ایشان دنباله‌روی مرحوم شهید مطهری بودند.

8. ارتباط با اندیشمندان سایر ادیان و مذاهب
از موارد دیگری که از امتیازات ایشان محسوب می‌شد، تحمل و بردباری و صبر ایشان بود. ایشان با این‌که یک عالم برجسته و متفکر شیعی بودند اما با اندیشمندان سایر مذاهب اسلامی و حتی اندیشمندان غیراسلامی ارتباط تنگاتنگی داشتند و از این رهگذر آن‌ها را با معارف دینی و اسلامی آشنا می‌کردند.




نویسنده : بسیجی
تاریخ : یکشنبه 92/1/25
مراسم شب شهادت حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها در حسینیه امام خمین

مراسم عزاداریِ شب شهادت دخت گرامی پیامبر اسلام حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها با حضور اقشار مختلف مردم و جمعی از مسئولان کشور در حضور رهبر انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.
در این مراسم پر فیض، حجت الاسلام‌والمسلمین سیداحمد خاتمی و آقای سعید حدادیان در سوگ شهادت بانوی عصمت و طهارت سخنرانی و مدیحه سرایی کردند.
این مراسم که از 22 فروردین شروع شده است تا دوشنبه 26 فروردین 1392 در حسینیه امام خمینی(ره) ادامه خواهد داشت.



نویسنده : بسیجی
تاریخ : یکشنبه 92/1/25
بهیادماندنیترین جمله رهبر انقلاب در سال 91 انتخاب شد

به‌یادماندنی‌ترین جمله حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال 1391 از نظر کاربران پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی انتخاب شد.

پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در روزهای پایانی اسفندماه 91 برای سومین سال پیاپی از کاربران خود خواست تا نظرشان را درباره? مهم‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین جمله رهبر انقلاب در سال از طریق پیامک و ارسال کامنت ابراز نمایند.
در پایانِ این نظرسنجی که تا روز 14 فروردین 92 ادامه داشت و بیش از چهارده هزار نفر در آن شرکت کردند، جمله "من انقلابی‌ام" مربوط به «پاسخ رهبر انقلاب به پیشنهاد مذاکره آمریکایی‌ها» که در نوزدهم بهمن‌ماه سال گذشته ایراد شده بود به عنوان مهم‌ترین و محبوب‌ترین جمله انتخاب شد.
همچنین جملات "بنده فعلا‌ً نصیحت میکنم" درباره حوادث مجلس شورای اسلامی، و جملات مربوط به موضوع «اختلاف بین مسئولین» و «پاسخ به تهدید دشمنان» در جایگاه بعدی قرار گرفتند.

چهار جمله‌ی محبوب کاربران به شرح زیر است:
رتبه از نظر کاربران موضوع جمله جمله‌ی به‌یادماندنی سال 1391
1 بحث مذاکره با آمریکا من دیپلمات نیستم، من انقلابى‌ام، حرف را صریح و صادقانه میگویم. دیپلمات یک کلمه‌اى را میگوید، معناى دیگرى را اراده میکند. ما صریح و صادقانه حرف خودمان را میزنیم؛ ما قاطع و جازم حرف خودمان را میزنیم.
1391/11/19 دیدار فرماندهان نیروی هوایی ارتش
2 قضیه‌ی نامناسب در مجلس شورای اسلامی به استناد متهم کردن یک نفر، انسان بیاید دیگران را، مجلس را، قوه‌ى قضائیه را متهم کند؛ این کار درست نیست، این کار غلط است. بنده فعلاً نصیحت میکنم. این کار، کار شایسته‌اى براى نظام جمهورى اسلامى نیست.
1391/11/28 بیانات در دیدار مردم آذربایجان
3 اختلاف بین مسئولین اختلافات را نباید علنى کرد؛ اختلافات را نباید به مردم کشاند؛ احساسات مردم را نباید در جهت ایجاد اختلاف تحریک کرد. از امروز تا روز انتخابات، هر کسى احساسات مردم را در جهت ایجاد اختلاف به کار بگیرد، قطعاً به کشور خیانت کرده.
1391/8/10 بیانات در دیدار دانش‌آموزان‌ و دانشجویان
4 پاسخ به تهدیدات دشمنان ما سلاح اتمى نداریم، سلاح اتمى هم نخواهیم ساخت، اما در مقابل تهاجم دشمنان - چه آمریکا و چه رژیم صهیونیستى - براى دفاع از خودمان، در همان سطحى که دشمن حمله کند، به آنها حمله خواهیم کرد.
1391/1/1 بیانات در حرم رضوی در آغاز سال 91
 
سال گذشته نیز مخاطبان سایت در نظرسنجی مشابهی، جمله «پشتیبانی علنی ایران از هرگونه مبارزه علیه اسرائیل» که در نماز جمعه 14 بهمن‌ماه 90 ایراد شده بود را به عنوان جمله? به‌یادماندنی سال 1390 انتخاب کردند: «ما در قضایاى ضدیت با اسرائیل دخالت کردیم؛ نتیجه‌اش هم پیروزى جنگ سى و سه روزه و پیروزى جنگ بیست و دو روزه بود. بعد از این هم هر جا هر ملتى، هر گروهى با رژیم صهیونیستى مبارزه کند، مقابله کند، ما پشت سرش هستیم و کمکش می‌کنیم و هیچ ابائى هم از گفتن این حرف نداریم.»
در سال 89 نیز مردم جمله «واکسینه‌شدن کشور در فتنه 88» را به عنوان جمله? به‌یادماندنی سال 1389 انتخاب کردند.



نویسنده : بسیجی
تاریخ : یکشنبه 92/1/25
پیام تسلیت رهبر انتقلاب در پی درگذشت علامه آیتالله الفضلی

در پی درگذشت عالم دین و متفکر اسلامی، آیت‌الله دکتر عبدالهادی الفضلی که روز گذشته در عربستان اتفاق افتاد، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی پیام تسلیتی صادر کردند.
این پیام به زبان عربی صادر شده که ترجمه‌ی آن به شرح زیر است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
با حزن و اندوه فراوان، خبر درگذشت علامه آیت‌الله دکتر عبدالهادی الفضلی را دریافت نمودم.
این علامه‌ی فقید، عمر شریف خود را در جهاد علمی و سیاسی و دفاع از مقدسات امت اسلامی و مسائل بر حقّ آن سپری کرد.
این فقید از پیشگامان تفکر و اندیشه و از نظریه‌پردازان برجسته‌ی اسلامی بود و بهترین نشانه‌ی این امر، آثار و تألیفات گرانسنگ ایشان است.
مرحوم الفضلی پناهگاه علمای امت بودند و با فکر و حرکت و جهاد و تلاش‌های وحدت‌آفرین خود، نمونه و اُسوه‌ای را در نزدیکی دل‌ها، وحدت بخشیدن به صفوف اسلام، همدلی و دوری از نزاع‌ها و اختلافات، و تمرکز نگاه‌ها و اندیشه‌ها بر دشمن مشترک آحاد امت عظیم اسلامی ارائه کردند.
همچنین این فقید راحل در اواخر زندگی خود با صبر بر ابتلاء الهی و بیماری طاقت‌فرسا، نمونه و تصویر بسیار والائی از انسان مؤمنِ صابرِ شاکرِ واثق به خدای بزرگ و توانا و متوکل بر او به ظهور رساند.
به همین مناسبت، تسلیت و تعزیت خود را به خانواده‌ی مکرم و دوستان و شاگردان و دوستداران ایشان، خصوصاً علمای امت اسلامی و حوزه‌های علمیه تقدیم می‌کنم و از خداوند منّان مسألت می‌کنم تا رحمت واسعه‌ی خود را بر این فقید عزیز نازل فرماید، بهشت را جایگاه ابدی ایشان قرار دهد، او را در رضوان وسیع خود وارد کند و به بستگان و دوستداران ایشان صبر و تسلیت عنایت فرماید.
همچنین از خداوند جلّ و علا مسألت دارم که همه علمای صالح و خوب ما را سلامتی کامل، توفیق دائم و اقتدا به اندیشه و رفتار و جهاد فقید سعید ما عطا فرماید؛




نویسنده : بسیجی
تاریخ : یکشنبه 92/1/25
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 

سوره قرآن